Logo sommerfugl

torsdag den 20. december 2007

Gerda Sørensens store juleønske

Gerda Sørensen
Hun har sendt en usædvanlig ønskeseddel til en række politikere. Hun vil gerne have lov at dø. Fakta er at en ubehandlelig lymfekræft har reduceret hende til skind og ben, smerter og liggesår. Men hovedet fejler ikke noget.
Hver dag føles som tortur. Jeg får at vide, at jeg bare kan begå selvmord, men jeg har ikke modet til det. Hjælp mig med at få lavet en lov, der kommer de allermest svage i samfundet til gode.
Rent praktisk vil det dog være ret vanskeligt for en kræft-svækket lidende at "organisere" et sikkert og velordnet selvmord. For det er jo ikke lige sagen at kaste sig ud foran et tog. Eller arrangere en brand i sengen.

Hendes appel til politikerne, om humane love på området, aktiv dødshjælp (eutanasi), fik i bedste fald henholdende svar uden substans. Det gik værre med den til statsministeren. Den varme kartoffel blev i foråret gelejdet videre til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Svaret derfra var ligeså følsomt som det havde været med et "øv bøv". Blot en gengivelse af lovens regler. Jeg forstår udmærket godt hvor nedværdigende at hun følte at den behandling var. Ingen grund til at behandle et lidende menneske så arrogant.
Jeg er i live, men jeg lever ikke. Mine knogler skærer mod min hud, det gør ondt at sidde og ligge og stå. Smerterne er der hele tiden. Alle timer i døgnet. Det er tortur at være til. Jeg beder bare om, at ventetiden bliver afsluttet på en værdig måde.
Jeg ville ønske at hun kunne få sin bedste julegave nu - fred.

Ekstra bladet har haft en artikel i dag, og jeg fandt et par andre blog indlæg om sagen:
I kommentarsporet på den første artikel kan ses at Camilla Julendal starter en email underskriftsindsamling, til fordel for aktiv dødshjælp og Gerda Sørensen. Skriv evt. til addanmark@hotmail.com


2 comments:

anjoe sagde ...

Jeg tilslutter mig dig 100%, nemlig at Gerda Sørensen må få opfyldt sit eneste juleønske...

Du personligt skal ha' mange tak for dit store og flotte arbejde her på din blog. Jeg håber i det nye år at finde "en model" på min blog, der kan støtte dig lidt, for det har du ovenud fortjent!

Mange kærlige tanker sendes dig fra anjoe på Midtlolland

tosommerfugle sagde ...

Jo, mange tak :-) Og undskyld forsinkelsen......

Forresten kan jeg nævne at Ingelise også bar boet i det Midtlollandske, i Maribo. Men det er nu over 40 år siden.....

På en måde fungerer det jo godt med blogs, at der er plads til at sætte mange forskellige temaer i fokus, afhængig af hvad den enkelte blog-udgiver vælger at dele med andre. Min her er udsædvanlig på den måde at jeg kun perifert kobler den til mig selv, men jo mere temaet omkring døden, set fra hovedpersonens side.

Jeg er selvfølgelig helt med på om andre også tager fat i temaet, men det er jo heller ikke sådan at jeg prøver at missionere - ret meget :-)

/Johnnie

Logo sommerfugl