Logo sommerfugl

fredag den 7. marts 2008

Smagsdommernes regel-cirkus

Jeg ryger ikke, har aldrig prøvet det. Undgår helst at stikke næsen ind i tobaksrøgens tåger. Har tit taget diskussioner med rygere der ikke ville tro at de udsatte sig for en helbredsrisiko. Jeg følger nu hvordan politiske råd kæmper for at finde på nye regler for at beskytte mig mod tobakken.

Cigaret og røg
Region Midtjylland er på vej med fyringstrusler mod ansatte, som ryger på steder udendøre på deres arbejdsplads, hvor andre risikerer at få røg i hovedet.
Denne ildhu må jeg da glæde mig over? Nej.

Jeg begynder snart at få det dårligt med at være ikke-ryger, at risikere at blive taget til indtægt for holdninger om at alt skal styres via regler for hvad der er rigtigt og forkert.

Regelsætterne har nedsat sig som smagsdommere. Når "vi" ikke kan li' rygning, må det da ordnes via nogle regler. Når tobaksrøg er kategoriseret som farligt, mener kontrol-freaks at der er basis for at opfinde flere og flere regler. De ser tilsyneladende ikke at de befinder sig på den gale side af grænsen for fjolleri.

Talemåden "ganske almindelig sund fornuft" er blevet en selvmodsigelse. Mennesker tiltros ikke fornuft. Når der laves love og regler sættes fornuften ud af kraft. Der spørges ikke hvad der er rigtigt og forkert. Kun om hvad reglerne er. Det har jeg jo selv, i en ganske anden situation prøvet. Det var basis for at jeg startede denne blog med indlægget "Jeg er forarget".


0 comments:

Logo sommerfugl