Logo sommerfugl

onsdag den 9. december 2009

Julemanden "tilbedes" på korset

Julemanden korsfæstet
Robert Cenedella, Santa Claus, 1989

For 20 år siden vakte maleren Robert Cenedella opmærksomhed med dette provokerende billede af julemanden, arrangeret som et juletræ over en bunke festligt indpakkede julegaver, og korsfæstet som en klar reference til Jesus på korset. Den Jesus som fejres i den vinkel som kristne missionærer gav den gamle tradition for en midvinterfest.

Santa Claus painting displayed
Billedet var udstillet i et vindue af Art Students League of New York og vakte med sin ramme symbolik stor indignation i ortodokse kristne cirkler. De så billedet som en fornærmelse mod deres profet, deres Gud. Der blev råbt højt.

Men i virkeligheden var billedet ikke tænkt som en satire rettet mod kristne symboler. Nærmere tværtimod. Det var en satire over hvordan den materialistiske dyrkelse af julemanden reelt allerede dengang havde erstattet Kristus-figuren som bærende i julens symbolik.

Det var jo så dog ikke umiddelbart gennemskueligt for nogen som hellere ville føle sig fornærmede.

4 comments:

Tanja sagde ...

Jeg kan meget godt lide den originale tanke/idé med billedet, for julemanden er jo faktisk kommet mere i fokus her i julen end den egentlige grund til at der fejres jul. Det er en meget god måde at minde folk om det på, men jeg kan da godt se, hvordan billedet kan mistolkes. Men sådan er det jo altid..folk tolker jo et billede som de nu vil.

tosommerfugle sagde ...

Hellere at føle sig angrebet er faktisk endoog ret udbredt. På rigtig mange områder er den typiske reaktion på noget ukendt at se det i modsætning sig selv, og derved først at se efter om det kan tolkes som et angreb.

Der kan i øvrigt argumenteres for at det "kun" er en kristen forestilling at "den egentlige grund til at der fejres jul" er markeringen af kristi fødsel.

Det var en nyttig teknik for tidlige kristne missonærer at koble kristen mytologi på skikke som de ikke kunne konkurrere med.

I norden er der ingen tvivl om at julen som midvinterfest er meget ældre end kristendommen - og det lykkedes heller ikke for præsterne at få folket til at kalde det for "kristmesse".

De havde mere held mig sig i England. Christmas = Christ mass - selv om "Yule" også findes som begreb.

Ragne Rognebær sagde ...

Meningen var da ganske åpenlys!
Jeg synes bildet var bra, godt tenkt. Og det fikk jo åpenlyst oppmerksomhet, så kunstneren oppnådde nok det han ville. Jeg håper mange forstod poenget, og tenkte seg om etter å ha sett det.

tosommerfugle sagde ...

Billedet vakte netop en del debat dengang, så jeg en henvisning til. Og det er jo også det gode ved kunst der er en kritisk kommentar til samfundet. At vise folk en anden vinkel, ved at vende tingene på hovedet.

Men det er jo især fundamentalt religiøse som har svært ved at goutere når nogen omgås deres ikoner på provokerende måder. Men de er nok også så vant til at det er dem, der står for skud, når kunstnere "leger" med symbolikken.

Som f.eks. når den italienske kunstner Maurizio Cattelan i flere værker er gået til angreb på den katoliske kirke og paven. F.eks. har jeg haft et sådant værk oppe på bloggen her tidligere:
> Maurizio Cattelan: En moderne korsfæstelse <

Logo sommerfugl