Logo sommerfugl

mandag den 13. maj 2013

Hjælpsomhed og skuddrab i Charlottenlund

Politets indsatsleder, vogn ved Banevej 1, Charlottenlund

En lokal nyhed fra Ordrup ved Charlottenlund fortæller om et usædvanligt opkald til politiet søndag aften, klokken 20:58. En ældre herre sagde at han havde skudt sin kone, og ville skyde sig selv. Politiet kunne bare gå ind, lejlighedens bagdør var åben. Den hjælpsomme mand afbrød herefter forbindelsen.

Da politiet og lægeambulance 22 minutter senere kom frem til adressen Banevej 1, fandt de ganske rigtigt to døde mennesker i andelslejligheden på første sal. En 79-årig mand, og hans 75-årige hustru. De havde begge skudsår i hovedet, fra mandens pistol.

Sagens omstændigheder er ikke klarlagte, men det lyder meget som en af de klassiske sager med ældre mennesker, svækkelser, sygdom, og ønsket om at forlade livet før det blot bliver værre og værre. Leve sammen, og dø sammen. Måske har der været en krise, måske har det været planlagt et stykke tid. Det kan næppe opklares helt, men politiet gør selvfølgelig sit arbejde gennem afhøringer og de rutinemæssige tekniske undersøgelser. Der er "intet mistænkeligt".

Naboer fortæller lidt uvisse ting om at manden døjede med sygdom, og at han havde været indlagt for omkring et år siden. Han var mere stille end konen, som var den udadvendte. Dog intet der ligner en forklaring. En nabo hjalp for tre uger siden med at få ordnet en revnet faldstamme på deres toilet.

Ekstra Bladet:
Local Eyes:

Banevej 1, Ordrup, Charlottenlund

En rent spekulativ tanke fra min side kunne være at han sagde "nu er det snart nok", og at konen hellere ville følge ham i døden, frem for at se hvor længe hun kunne klare sig alene. De havde været gift siden deres ungdom. Det med faldstammen kunne tænkes at være fordi de ville efterlade lejligheden pæn og ordentlig.

Jeg vil mene at denne type "udvidede selvmord" ikke blot skal ses som individuelle "familietragedier", men som et symptom på at det Danske samfund ikke kan eller vil forholde sig til hvornår døden kan blive noget ønskværdigt. Det er alt for billigt blot at begræde endnu et dobbeltselvmord, og fortsætte som intet var hændt.

Der er brug for hjælp, uden at denne indebærer at døden ikke er en tilladelig valgmulighed. Selvfølgelig skal det ikke være rutine at give mennesker lov til at dø, men når dette på forhånd er udelukket, er der jo ingen pointe med at søge hjælp. Så hellere gøre det selv. Disse sager er ikke sjældne.

Skal det virkelig være sådan i dagens Danmark?


4 comments:

Deborah sagde ...

Ja, det lyder sandsyneligt, at det kunne hænge sådan sammen. Det er meget tæt på, hvor jeg bor, og nu jeg tænker efter, hørte jeg nok udtrykninger, men har selvfølgelig ikke tænkt i den retning.

tosommerfugle sagde ...

Jeg tænkte også lidt på dig, da jeg fandt ud af hvor det skete - at det da vist måtte være i nærheden.

Selvfølgelig gætter jeg lidt, men jeg tror netop at det er mere sandsynligt med en fredsommelig enighed, frem for at tænke i baner omkring stridigheder og mord.

Anonym sagde ...

Kan der ikke være flere årsager til mordet og selvmordet?

tosommerfugle sagde ...

Et uopklaret drab + selvmord er selvfølgelig ikke noget hvor min spekulation kan udgøre den eneste mulige årsag. Derfor var jeg også meget klar omkring at markere at det var min vurdering af noget sandsynligt.

Der er dog ingen basis for at lave den beskyldning der ligger i at kalde det for "mord".

Logo sommerfugl