Logo sommerfugl

onsdag den 23. april 2014

Nikotin-forgiftning som selvmordsmetode?

En januardag fik jeg en forespørgsel om brugen af nikotin til selvmord. En læser gennem et stykke tid kom til at tænke på en metode som jeg ikke havde dækket, når jeg ellers har skrevet en del om forskellige selvmordsmetoder.

Tror du at man dør rimelig hurtigt og sikkert, hvis man indtager f.eks. 100 mg ren nikotinvæske, som er beregnet til de der E-cigaretter, og som, efter hvad jeg kan læse mig frem til, skulle være langt over dødelig dosis for en voksen mand. Og hvordan tror du at dødsforløbet bliver?

Jeg skriver og spørger, fordi at jeg synes at kunne læse mig frem til, at du besvarer mange menneskers spørgsmål om konkrete metoder, så jeg håber ikke, at jeg har gjort noget forkert ved at spørge. Og ellers så undskylder jeg i hvert fald for det.

Her følger mit svar, for det kan siges at egnet er velegnet til at belyse her på bloggen. Jeg kan tilføje at spørgeren nu heldigvis har fået det bedre, og altså ikke længere føler behov for at flygte fra livet, med dets mere eller mindre svære vilkår.

Nikotin væske til damp cigaretter

Bare rolig, jeg kunne ikke finde på at offentliggøre navne eller email adresser uden aftale. Og jeg har det helt ok med at du spørger, når jeg selv markerer mig offentligt omkring emnet, er det fordi jeg er i stand til at forholde mig stille og roligt til det. Jeg kunne selvfølgelig godt begynde på en smøre om at du hellere skal få hjælp og fx kontakte Livslinien, men jeg har nu også fuld respekt for at det kan være nyttigt at tage fat i det helt konkrete.

Hvad nikotin angår, har jeg et par gange tænkt på at skrive om det, og fraråde metoden. Nikotinvæsker findes i mange styrker, men hvis det er en stor portion af den stærkeste væske, er der ingen tvivl om at det er meget livsfarligt, dog uden at der er udsigt til en hurtig og nem død. Jeg vil foreslå at læse på en side som: Sundhedslex: Nikotinforgiftning

Her nævnes bl.a. ubehageligt lydende symptomer som mavekramper, kvalme, hovedpine, sveden, savlen, oprevethed, rastløshed, mavesmerter, åndedrætsbesvær, brænden i huden, opkastninger, kraftige kramper, hjertebanken og forvirring. Et andet sted så jeg pointeret at det er en upålidelig metode, med udsigt til at det varer adskillige timer med at dø, hvis det i det hele taget lykkedes, og med de grimme symptomer undervejs. En som metoden mislykkedes for tilføjede at han sked blod de næste to uger. Han fraråder stærkt andre at forsøge sig.

Nicotine liquid for e-cigarettes

Hvad giftighed angår, opgøres denne ofte i LD50. Det vil sige en dosis som i 50% af tilfældene er dødelig, men der er store variationer. Måske skal der meget mere til, det afhænger af en masse forskellige ting.

Når tobakplanten har et giftstof som nikotin i sine blade, er det ikke fordi det skal være hurtigt dræbende. Tværtimod har planten bedre udbytte af at dyr der gnaver af den får det ad helvede til, og derefter holder sig langt fra at æde tobak.

Der findes mange stoffer som er livsfarlige, men det er fordi de forstyrrer og ødelægger funktioner i kroppen, hvilket kan sammenlignes med at få en meget alvorlig sygdom eller kvæstelse. På den anden side findes der kun få stoffer som er velegnede til en "aflivning", og det som især bruges til henrettelser og aktiv dødshjælp (også til sig selv) er ret svært at få fat på.

Sagt på en helt anden måde - hvis der fandtes en tilgængelig, pålidelig, hurtig og smertefri metode til selvmord på en pæn måde, ville den være velkendt.

Når jeg på bloggen har skrevet om en del selvmordsmetoder, især de "klassiske", må jeg tilstå en bagtanke. Sagen er at de fleste metoder er ret svære at gennemføre, for en som ikke har sat sig rigtig godt ind i alle detaljer, har styr på hvad der kan gå galt, og har velegnede remedier. Alt for mange forsøg på selvmord er baseret på mindre gode metoder, og det er derfor jeg ofte skriver noget om at der er mange måder det kan gå galt på. Der er nemlig lang vej fra "meget livsfarligt", til at det går sikkert, hurtigt, og uden en masse lidelser. Så jeg håber at jeg har fået nogle til at tænke sig om et par ekstra gange - og så er det jo ikke sikkert at de bliver ved med at tro at døden er den eneste udvej.


2 comments:

Anonym sagde ...

Hva om en smører inn hele kroppen med nikotin ? (istedet for og svelge )

tosommerfugle sagde ...

Nikotin på huden vil, så vidt jeg kan vurdere, blive absorberet en del langsommere. Det bliver sværere at få en dødbringende dosis, og de meget ubehagelige symptomer må blive trukket ud over længere tid. Væsken indeholder typisk mest propylenglycol og glycerin (det er en ofte set misforståelse at dampen er uskadelig vanddamp), hvilket jeg vil tro hæmmer optagelsen i huden. Mindre mængder forestiller jeg mig er uskadeligt, men større portioner er bestemt ikke uden risiko.

Så jeg kan jo gentage at "livsfarligt" ikke på nogen måde sandsynliggør at det er egnet for en, som ønsker sig en nem, hurtig og smertefri død. Ikke noget som jeg ville overveje hvis mit behov skulle blive et "selvmord".

Logo sommerfugl