Logo sommerfugl

fredag den 20. marts 2015

Synet af en solformørkelse


Dette billede af fredagens solformørkelse er på ingen måde noget særligt. Det minder mere om en halvmåne, bortset fra at det er taget om dagen, og med en letskyet himmel. Morgenen sydpå startede ellers med næsten klar himmel, men skyerne kom da solformørkelsen nærmede sig. På en gåtur så jeg dog at skyerne var så tynde at solen var klart synlig igennem. Det havde endog den fordel at jeg ubesværet kunne kikke direkte mod solen, uden solfilter eller bare solbriller. Mobiltelefonens kamera kunne også være med, men uden zoom ses solen jo ikke så meget.

De mange advarsler mod at kikke direkte mod solen bygger på risikoen for øjenskader. Det er der jo ingen som har lyst til, så "for en sikkerheds skyld" bliver advarslerne meget kraftige og kategoriske. Der opstilles en regel, hvor ingen kommer til skade hvis de lydigt gør som der bliver sagt. Når jeg ikke kærede mig om reglerne, var det jo så i kraft af at der var skyer nok til at solen kun blev moderat blændende. Jeg kunne jo kikke væk igen når skyerne blev tyndere.

På den anden side minder det mig om en lille episode fra min barndom. Jeg må have været omkring 12-13 år, og solbadede ved det lokale friluftsbad. Det var en helt klar sommerdag med høj sol, og jeg prøvede at kikke direkte op mod solen i flere minutter. Selvfølgelig blev jeg blændet grundigt, men andet skete der ikke. Det tog nogle minutter før mit syn igen var helt som før. Ingen skader.

En del af forklaringen er sikkert at jeg som barn havde øjne, som kunne trække pupillerne ekstra stærkt sammen, men som sædvanligt ser det ud til at advarsler gives efter præmissen "overdrivelse fremmer forståelsen". Jeg havde selvfølgelig også leget med at bruge en lup som brændglas, og havde erfaret at under en diameter på cirka 1 cm, kunne det ikke lykkedes at få noget ud af det, ingen gløder, røg, sværtning eller bare ubehag. Så jeg kunne jo godt se at hvad der kan komme igennem en pupil på i nærheden af 1 mm ikke er noget som uden videre kan forbrænde et øje voldsomt.

Jeg har altså stadig et udmærket syn, i forhold til min alder, men jeg vil da bestemt ikke foreslå nogen at gentage mit lille forsøg fra en "dumdristig" barndom. Der kan jo være forskel på øjne, og deres evne til at afskærme for kraftigt lys.

Livet er bedre, synes jeg, ved selv at tænke over hvad der kan ske, i stedet for at tro på at maksimal sikkerhed er det eneste rigtige. Jeg kan godt finde ud af hvornår der er grund til at være forsigtig, uden at "følge reglerne".


1 comments:

Peter sagde ...

Hej
Hvor er det en fantastisk god historie, både fra din gåtur og din barndom.
Jeg er jo så godt nok også typen der bliver helt grædefærdig af lykke når indsigtsfulde mennesker som dig deler ud af de mellemregninger og ræsonnementer I har gjort jer gennem livet. Og tilmed uden at opnå andet end at give os andre et kærligt spark i de små grå!
Vil gerne kvittere med en historie fra mit eget liv. Ikke fra min barndom. Men måske fra computerverdenens barndom, om man vil. Men himmellegemer handler min historie også om.

Havde netop investeret i min første stationære computer. Sådan en hvor processoren hed 486 66Mhz (tror jeg). Lige før de begyndte at hedde Pentium så vidt jeg husker.
Brugte i øvrigt den første uge!!?! på at undre mig over hvorfor der bare var en sort skærm med et C:
oppe i det ene hjørne. Da jeg endelig fik mig nosset sammen til at ringe og spørge sælgeren, var glæden jo tilsvarende stor over at erfare, at jeg jo ved at indtaste W-I-N og trykke enter, pludselig var rigtig godt kørende i et lækkert vindues-miljø, hvor musen jo også kunne bruges. Lærte siden at det jo er en såkaldt DOS-kommando jeg brugte. Noget som en udbygget hulkortmaskine som computeren, reagere på. Hvis jeg ellers har fattet grundprincippet i en computer rigtigt!?!

Den historie jeg vil berette handler så om noget tid senere hvor jeg i kiosken på togstationen i Randers, faldt over en CD med et lille engelsksproget program på: Orbits 3.0 Voyage Through The Solar System. På dansk kan det vel oversættes til: Kredsløb 3.0 Rejse Gennem Solsystemet. CD'en kostede så vidt jeg husker næsten ingen penge og stod sammen med en masse andre CD'er med småprogrammer til datidens computere. Er i dag rigtig glad for at jeg købte CD'en, fordi den gav mig en aha oplevelse af de helt store. Og i øvrigt gjorde noget viden vedkommende og tilgængeligt for mig, på en måde jeg ikke troede muligt.

Det viste sig at Orbits bestod af små underprogrammer fra simulering til konkret oplysning om himmellegemernes placering på stjernehimlen i fortid, nutid og fremtid.

Guldkornet var klart et lille simuleringsprogram, som med en på alle måder ubehjælpsom grafik efter nutidens standarder, søgte at anskueliggøre hvordan man kan navigere en satellit i kredsløb om jorden ind i nøjagtig den bane man ønsker. Iøvrigt uden andre redskaber end en ”gaspedal”, en mulighed for at afgøre i hvilken retning motoren skal virke, og så timing, for start af samme. Alt sammen med museklik.

Jeg gik jo totalt ydmygt til opgaven. Troede ærlig talt ikke at det var særligt nemt. Skærmbilledet viste jo et billede af jorden på sort baggrund med en satellit i form af en hvid prik, som stille og roligt kredsede om jordkloden i en ”skæv” eliptisk bane. Opgaven var så at gøre banen kuglerund i en bestemt højde over jordkloden.
Så vidt jeg husker viste det sig dog hurtigt, at hvis man startede motoren netop i det øjeblik at banen var lavest over jorden, med den rette kraft, og i en hensigtsmæssig retning, var det en smal sag at lave banen kuglerund. Hvis man ønskede en højere bane gjorde man bare det samme når banen var højest, med motoren virkende i modsat retning.

Perspektivet i det, set med mine naive øjne, er jo, at så kan vi sgu' alle lære at flyve til månen!!??

Ved godt at programmøren der engang lavede programmet måske ikke har lavet det helt 1:1 med fysikkens love?? Evt. af hensyn til brugeroplevelsen og gameplay. Men alligevel vil jeg mene at programmet er fantastisk.

Metaforen for noget svært: ”raketvidenskab”, udfordrer programmet bestemt. Faktisk bringer det udtrykket helt ned på jorden:-) http://www.amazon.co.uk/Orbits-3-0-Voyage-Through-System/dp/B00004VU94




Logo sommerfugl